Zondag 12 december 2010 jl

Pauline Viardot; liederen, leven en liefdes
Concert-vertelling met muziek van Viardot, Chopin en Tchaikovsky

Petrie Akkerman, mezzosopraan
Jeroen Liedorp, piano

"Wat een fantastische ervaring en kwaliteit, zo "om de hoek". Zeker voor herhaling vatbaar!"
"Heel erg genoten van een prachtige stem en mooi pianospel!"
"Een fantastisch concert in een hele prettige sfeer."

Op 12 december schetsten Petrie Akkerman en Jeroen Liedorp al musicerend en vertellend een fascinerend beeld van zangeres en componiste Pauline Viardot (1821-1910). In hun concert-vertelling werd een groot aantal liederen van Pauline Viardot gezongen, zoals "Les filles de Cadix", "Hai Luli" , "Sinitsa", "Moriro" en "Chanson de la pluie". Ook zong ze enkele liederen van Tchaikovsky. Petrie vertelde met een groot enthousiasme over Pauline Viardot en het was duidelijk dat zij en Jeroen zich zeer goed in de materie verdiept hadden. Jeroen speelde tussen de liederen door ook de bekende "Fantasie-impromptu" en de "Maurka nr. 1" van Frederic Chopin op de vleugel. Een klein "museum" met foto's van Pauline en mensen die een grote invloed op haar leven hadden reizen met Petrie en Jeroen mee en was te bewonderen op het tafeltje.

 

Zondag 14 november 2010 jl

Bach Cello Suites
Nr.1, 2, en 3

Katy Bell, cello


"Geweldig om dit live te horen. Geeft mij, als amateur, een hoop inspiratie!"
"Sprakeloos! Prachtig initiatief. Hartelijke dank voor deze mooie middag"
"Heel erg genoten van de cello suites en van Katy. Heel goed initiatief dit soort bijeenkomsten."

Voor een compleet uitverkocht podium gaf de Schotse celliste Katy Bell een concert met de drie eerste Cello Suites van Johann Sebastian Bach. Katy's interpretatie van de Bach Suites zijn sterk beïnvloed door Yehuda Hanani, de docent bij wie ze in Amerika heeft gestudeerd. Hanani is in zijn jeugd opgeleid door de zeer beroemde cellist Pablo Casals, die de Suites op jonge leeftijd heeft ondekt en ze grondig heeft bestudeerd; de suites zijn dankzij hem beroemd geworden. Katy wist de aandacht van begin tot eind vast te houden en liet horen en zien dat zij volledig opging in de muziek. Behalve dat het prachtig was om naar te luisteren was het ook zeer boeiend en intrigerend om naar te kijken. Katy ademde soms hoorbaar mee met de muziek, waardoor ze de cello echt kon laten zingen. Voor alle mensen die geen kaartje meer konden bemachtigen; er is goed nieuws! Op zondag 8 mei 2011 zal Katy opnieuw te gast zijn bij Podiumkunsten Emmakade. Dan speelt ze de vierde en vijfde cello suite. Wees er op tijd bij dus!

 

Zondag 10 oktober 2010 jl

Bleke Rozen
Een fictieve ontmoeting tussen Fanny Mendelssohn en Clara Schumann

Marina Besselink, sopraan
Valerie Friesen, alt-mezzo
Femke de Graaf, piano


"Erg leuke voorstelling, mooie muziek, levendig spel. En natuurlijk prachtig in deze ruimte..."
"De tijdgeest kwam over mij. Het ontroerde mij ook. Melancholiek. Prachtige stemmen Valerie en Marina! Goed gespeeld"
"Zoals altijd een bijzondere voorstelling! De 3 dames hebben ons voortreffelijk geamuseerd, maar ook ontroerd."

In het muzikale programma "Bleke Rozen" op 10 oktober 2010 stond een gefingeerde ontmoeting tussen de twee contrasterende vrouwen Clara Schumann-Wieck en Fanny Hendel-Mendelssohn centraal. Twee sterke vrouwen die alleen maar mochten componeren binnen de strenge beperkingen die er in de tijd van de romantiek aan het vrouw-zijn gesteld werden. Valerie Friesen en Marina Besselink zongen liederen en duetten van Clara en Fanny. In telkens wisselende rollen vertelden zij op een indringende, maar ook speelse wijze over hun liefdes, frustraties en overwinningen. Zelden ging het publiek zo moeiteloos mee in de tijd en volgde het zo ademloos de lijn van de voorstelling. Een aanrader voor wie de voorstelling nog ergens anders wil gaan zien!

 

Zondag 12 september 2010 jl

Now and then
Concert door het Apaydintrio

Moniek Schippers, klarinet
Marinke Visser, cello
Selen Apaydin, piano



"We hebben met heel veel genoegen geluisterd naar de mooie muziek en het perfecte samenspel van de drie dames".
"Prettige muziek, super samenspel, geweldige plek!"
"Ik heb erg genoten van de bijzondere combinatie van instrumenten en de moderne, maar toch (redelijk...) toegankelijke stukken!"

Op zondag 12 september 2010 opende Stichting Podiumkunsten Emmakade haar nieuwe seizoen met "Now and then", een concertprogramma door het Apaydintrio uit Den Haag. Moniek Schippers (klarinet), Marinke Visser (cello) en Selen Apaydin (piano) spelen al sinds 2005 samen. Dat is te horen. De drie musiciennes doen de naam van hun Trio "Apaydin" (Turks voor zeer helder of levendig) eer aan en zijn perfect op elkaar afgestemd in het niet alledaagse en veeleisende repertoire. Hun programma bestaat uit stukken uit de tweede helft van de twintigste eeuw waaronder het eerste deel uit "Trio" van de Italiaan Nino Rota uit 1973 en "Cortege for Chris" uit 1997 van de Engelsman M.A. Turnage, waarin de instrumenten op bijzondere manier bespeeld worden. In "Saz Semaisi no.1" (2004), een kort indrukwekkend werk dat de Turkse componist Evrim Demirel speciaal voor het Apaydin trio arrangeerde, was te horen hoe hij kwart-toonsafstanden uit de traditionele Turkse muziek combineert met westerse muziek. Robert Delanoff schreef het licht romantisch, soms bijna impressionistische werk, "trio" uit 1965.  Het Apaydintrio sloot het concert af met "Fantasy Trio" uit 1969 van  de Amerikaan Robert Muzcynski: meer ingetogen muziek, waar expressieve langzame delen afgewisseld worden met luchtigere, soms bijna jazzy muziek. Een indrukwekkend optreden van drie jonge bevlogen musiciennes waar we vast nog meer van zullen horen!

 

Zaterdag 12 juni 2010 jl

Cuando yo me muera
Songs, Canciones en Liebeslieder voor zang en gitaar

Natascha Morsink, zang
Santiago Lascurain, gitaar

"Muy muy bien! Prachtig!"
"Wat een heerlijke, hartverwamende muziek; subtiel, fijn gitaarspel en prachtige, stralende zang".
"Een heel fijne ervaring om hier te zijn, en wat een prachtige gevoelige stem heeft Natascha"

Op dit laatste zomerse concert van het seizoen gaven mezzosopraan Natascha Morsink en de Mexicaanse gitarist Santiago Lascurain een concert met Engels-, Spaans- en Duitstalig liederen. Natascha en Santiago begonnen de avond met drie prachtig uitgevoerde, melancholische liederen van John Dowland. Daarna smulde het publiek zichtbaar van de juweeltjes, Vier Liebeslieder van Paul Dessau op teksten van Bertolt Brecht, dat het duo met veel gevoel voor detail (en humor!) uitvoerde. De intense liedcylus Dos Canciones van de in Havana (Cuba) geboren Leo Brouwer op teksten van F.G. Lorca zorgde weer voor heel andere zinderende kleuren in zang en gitaarspel en was de opmaat voor het Spaanstalige gedeelte van het concert waaronder de nieuwe liedcyclus Bajo tu clara sombra (2007) van de Mexicaanse componist Santiago Gutièrrez Bolio op de soms grillige en zwoele teksten van Octavio Paz. Tot slot zongen/speelden Natascha en Santiago een aantal aanstekelijke liederen geïnspireerd op volksteksten door de componisten Manuel de Falla en Féderico Garcia Lorca, die op een groot en warm applaus konden rekenen van een ruim veertigkoppig publiek. Op naar het nieuwe seizoen 2010-2011!

 

Maandag 24 mei 2010 jl. Gemeentemuseum Den Haag

Das Buch der hängenden Gärten
Liedcyclus van Arnold Schönberg/ tekst: Stefan George

Inga Schneider, zang
Cristian Peix, piano
Sabine van der Heijden, musicologe

Op tweede pinksterdag voerden zangeres Inga Schneider en pianist Cristian Peix nogmaals de bijzondere liedcyclus Das Buch der Hängenden Gärten van Schönberg uit, ditmaal in de aula van het Gemeentemuseum. Het concert werd door Stichting Podiumkunsten Emmakade georganiseerd in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag naar aanleiding van de tentoonstelling "Kandinsky en Der Blaue Reiter". Volgens Kandinsky bestaat er een duidelijke gevoelsrelatie tussen klank en vorm. Musicoloog Sabine van der Heijden belichtte de relatie tussen beeldende kunst en muziek en vertelde over de verschillende manieren waarop Schönberg en Kandinsky elkaar beïnvloedden. Inga, Cristian en Sabine konden rekenen op een zeer breed en geïnteresseerd publiek, waarvan, ondanks het prachtige weer, de meesten zeer terecht en met plezier de beide liedrondes beluisterden! Zie zondag 14 maart 2010 voor hetzelfde concert bij Podiumkunsten Emmakade en www.gemeentemuseum.nl

 

Zondag 9 mei 2010 jl.

Alles Schwindel
Chansons uit Berlijns cabaret en Weense koffiehuizen

Benno Berlin, zang
Gerrit Loets, piano

"Es war mir ein grosses Vergnügen bei Schrammel und Schwindel".
"Dank je wel voor de grootschalige zwendel: helemaal van deze tijd".
"Heerlijk opgelicht en om de tuin geleid".
Een prachtig vervolg op "Wir fahren zu den Eskimo's".

Op zondag 9 mei 2010 zorgden Benno Berlin en Gerrit Loets voor een vermakelijke en muzikale middag vol zwendel en bedrog bij Podiumkunsten Emmakade. Het nieuwe programma van de wereldberoemde chansonnier Benno Berlin (2 Oscars) en meesterpianist Gerrit Loets (de Horowitz van de 21e eeuw) was een muzikale expeditie naar vroegere tijden, maar toch helemaal van deze tijd. Het publiek werd getrakteerd op muzikale smulpartijen van componisten en librettisten als Mischa Spolansky, Erich Astner, maar ook van Georg Kreisler en Rainer Wener Fassbinder. Hier en daar probeerde het publiek zelfs onhoorbaar mee te zingen onzichtbaar mee te deinen. Ook werd er met grote regelmaat gegiecheld, gelachen en geschaterd om de lange lappen (en zeer grappige) tekst die op bijzonder charmante en humoristische wijze ten gehore werden gebracht. Den Haag sluit het duo in de armen!

 

Zaterdag 10 april 2010 jl.

Ursonate
De complete Ursonate van Kurt Schwitters

Cora Schmeiser, stem
Arnold Schalks, beeld & techniek


"AAAAAAAAAAAHdèmdèmdèmèmbénénénémènd wahahazinnig!"
"Poëzie van topklasse! Een onvergetelijke performance"

Sopraan en stemkunstenares Cora Schmeiser ging op verzoek van Podiumkunsten Emmakade de superuitdaging aan het Magnum Opus van de Duitse dadaïst en klankdichter Kurt Schwitters voor te dragen: de Ursonate. Met halsbrekend gemak voerde zij op 10 april het (kenners-!) publiek langs adembenemende vergezichten op ongerijmdheid en zinledigheden. De taal werd al sissend, schurend en bonkend tot haar zuiverste vorm geraffineerd. Een spektakel in oerklanken en oerbeelden. Met Cora's ongelofelijke tekstbeheersing en een fantastische podiumuitstraling werd de Ursonate een onvergetelijk experiment voor het publiek. De voorstelling was tot in de kleinste details voorbereid, inclusief opstijgende "heilige geest", ronddraaiend fietswiel (a la Duchamps) en koekjes van eigen deeg. De enige letter die niet in de Ursonate voorkomt, de "j", werd aanboden aan het begin van de voorstelling, en het puntje op de "j" na afloop.

 

Zondag 14 maart 2010 jl.

Das Buch der hängenden Gärten
Liedcyclus van Arnold Schönberg/ tekst: Stefan George

Inga Schneider, zang
Cristian Peix, piano
Sabine van der Heijden, musicologe

"Eine wunderschöne Erfahrung"
"Energiek, theatraal, romantisch, een bijzonder kleurrijke voorstelling".
"Prachtig, heel mooi gespeeld".

Op zondag 14 maart 2010 werd bij Podiumkunsten Emmakade het 100-jarig jubileum van de première van "Das Buch der hängenden Gärten" van Arnold Schönberg in Wenen gevierd met een bijzondere uitvoering van deze liedcyclus in Den Haag. Zangeres Inga Schneider en pianist Cristian Peix voerden het werk maar liefst twee keer in zijn geheel uit. Musicologe Sabine van der Heijden gaf tussendoor een boeiende toelichting over het werk van George en Schönberg, en legde ook de relatie van het werk met kunst van Kandinsky. Podiumkunsten Emmakade mocht zich verheugen in een zeer goede opkomst van publiek voor dit prachtige, maar zelden uitgevoerde werk. Na 100 jaar blijkt het stuk springlevend, en het bleek in zeer goede handen te zijn bij de energiek en gepassioneerd zingende Inga Schneider en de fantastische begeleider Cristian Peix. Ook bij de tweede uitvoering van de gehele cyclus bleven zij hun publiek gemakkelijk boeien; de liefde die zij voelen voor het werk van Schönberg was voelbaar in de ruimte. Het publiek moest het na het concert tijdens het glaasje wijn helaas zonder de artiesten doen: pianist Cristian moest zijn trein naar Hannover, Duitsland halen, en Inga en Sabine werden snel naar het Muziekgebouw aan 't IJ gechauffeurd door een collegazanger om nog een ander concert te geven...

 

Zondag 14 februari 2010 jl.

Duo Bilitis: "Moecha Zakatoecha"
Over de liefde in de vreemde talen

Ekaterina Levental, harp en zang
Eva Tebbe, harp

"Een mooie valentijnsverrassing! Wat een power, afgewisseld met tederheid"
"Buitengewoon en prachtige stem, ik heb genoten"
"Alle complimenten voor keuze repertoire op deze valentijnsdag!"
"Wat prachtig! was niet voorbereid op doorgelopen mascara..Soms ècht geraakt! Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.."

Op deze winters besneeuwde valentijnsdag gaf Duo Bilitis, bestaande uit harpiste Eva Tebbe en harpiste/ zangeres Ekaterina Levental, een passievol concert voor een uitverkocht Podiumkunsten Emmakade. Twee prachtige grote harpen sierden als grote vleugels de huiskamer en werden liefdevol en zeer vakkundig bespeeld door duo Bilitis.
Het duo begon met een prachtig werk voor twee harpen van de (tijdens de oorlog in Delden ondergedoken) componist Lex van Delden. Daarnaast voerde het duo ook het nieuwe werk "Moecha Zakatoecha" uit dat speciaal voor hen gecomponeerd is op Russische tekst door de Nederlandse componist Chiel Meijering. Ekaterina Levental liet zien en horen dat zij niet alleen heel goed harp speelt en daarnaast ook nog eens heel goed zingt, maar ook dat ze beide tegelijkertijd kan. De Russische, ietwat politiek geladen, sprookjesachtige vertelling over de vlieg en de mug werd in het Russisch gezongen en zou ook zonder de bijgeleverde vertaling prima overgekomen zijn. Daarmee werd hun vooraf gestelde vraag of de boodschap van een lied over de liefde voor een Nederlander ook overkomt als het in het Russische uitgedrukt wordt met een volmondig ja beantwoord. Eva Tebbe speelde heel expressief en gaf mooie gesproken introducties voorafgaand aan de stukken. Ook het solostuk voor harp "Spinbird" van Kate More werd prachtig door Eva vertolkt. Verder hoorde het publiek een werk van Ravel voor twee harpen en een lied van Chopin en een aria van Rossini. Een heel bijzonder concert en een afgeladen huistheater; er werd nog lang nagepraat met de nieuwe vrienden van Podiumkunsten Emmakade onder het genot van een glas goede wijn.
 

 

Stichting Podiumkunsten Emmakade
Koningin Emmakade 139
2518 JJ 's Gravenhage

Informatie en reserveringen:
06 36286700
info@podiumkunstenemmakade.nl

© Stichting Podiumkunsten Emmakade 2008