Zondag 15 december 2013, 15.00 uur

Gitaar Recital: Santiago Lascurain
Masterworks of the XX Century


Santiago Lascurain, gitaar

Op zondagmiddag 15 december trad de Mexicaanse virtuoze gitarist Santiago Lascurain op in het sfeervolle huistheater van Podiumkunsten Emmakade. Hij voerde een heel bijzonder programma uit met 20e eeuwse muziek voor solo gitaar dat hij afgelopen zomer op cd opnam voor Zefir Records. Het concert bestond uit muzikale werken die geïnspireerd zijn op muziek van Debussy en Bartók, maar ook op Engelse Renaissance poëzie en Argentijnse volksmuziek. Santiago sprak met zijn vertolking de verbeelding aan van zijn publiek met werken uit de meest spannende en kleurrijke eeuw in de Westerse muziek. Hij speelde composities van Frank Martin (Zwitzerland), Benjamin Britten (Engeland), Manuel M. Ponce (Mexico), Manuel de Falla (Spanje) en Alberto Ginastera (Argentinïe).

Zondag 17 November jl.

Malle Liedjes, Mooie Aria’s
Barokmuziek van o.a. Bach en Handel

Ensemble Rood Hout
Laila Cathleen Neuman, sopraan
Nienke Vermeulen, barokhobo, Hobo d'amore
Hugo Bakker, klavecimbel

Barokensemble Rood Hout, voor dit concert bestaande uit sopraan Laila Cathleen Neuman, barokhoboïste en blokfluitiste Nienke van der Meulen en clavecinist Hugo Bakker gaven een bijzonder concert bij Podiumkunsten Emmakade. In dit programma werden prachtige Duitstalige aria's van Handel afgewisseld door muziek voor clavecimbel (van Bach) en muziek voor clavecimbel en hobo d'amore. Tijdens het concert vertelden de barokmusici het publiek vol overgave over de muziek, het muzikantschap en het programma. Na het concert werden de prachtige instrumenten aandachtig bekeken en werd er nog heerlijk nagepraat onder het genot van een glas goede wijn.


Zondag 13 Oktober 2013 jl

“Onsje” en “Varenka en de Oorlog”
Verhalen en muziek van a.o. Bartók, Grieg, Ten Holt, Moussorgski



Berhard Christiansen, voordracht
Imke Vermeulen, piano

Dichter en theatermaker (en spil van de Vorlesebühne) Berhard Christiansen was opnieuw te zien en horen bij Podiumkunsten Emmakade! Dit keer speelde hij met pianiste Imke Vermeulen maarliefst twee korte voorstellingen; “Onsje” en “Varenka”. “Onsje” is een even absurd als herkenbaar reisje terug langs ondergrondse broers, wispelturige neefjes en foute vriendjes, langs anderstalige zusjes en plantaardige vaders, maar ook langs invloedrijke leermeesters. De teksten zijn van Berhard zelf, over zijn eigen jeugd en die van zijn pianiste. “Varenka en de oorlog” is van oorsprong een Russische legende over een vrouw die wanhopige mensen in haar huisje opneemt en God om een muur vraagt om haar huis voor de oorlog onzichtbaar te maken. In Christiansen’s versie wordt Varenka meer Nederlands dan Russisch van karakter, worden vluchtelingen zeurlingen en blijkt de relatie tot de grote Och wat minder soepel in elkaar te steken dan gedacht… Met composities van o.a. Bartók, Grieg, Prokofiev, Ten Holt, Mendelssohn, Meylaars, Moessorgski, Tjaikovski en Westra.

Zondag 6 Oktober 2013 jl

Festival Dichter aan Huis
Dichteres Tjitske Jansen en violist Jasper Le Clercq

Op zondag 6 oktober stelde Podiumkunsten Emmakade haar deuren open voor het Festival Dichter aan Huis. Om respectievelijk 13.00 u, 14.00 u, 15.00 uur, en 16.00 uur stond het publiek rijen dik voor de deur om naar binnen te komen. Het was duidelijk! `Onze` dichteres is populair onder poëzieminnend Nederland! De avond ervoor stond ze nog voor een uitverkochte Rotterdamse Stadsschouwburg, en nu in ons intieme Haagse Huistheater. Dichteres Tjitske Jansen droeg voor uit haar twee uitgeven dichtbundels `Laat het nu maar sneeuwen` en `Koerikoeloem`. De eerste voorstelling in haar eentje, en de andere drie samen met violist Jasper Le Clercq. Maar daar bleef het niet bij. Het gretige publiek werd ook getrakteerd op nieuw, ongepubliceerd werk dat volgend najaar wordt uitgegeven. In het huistheater was ruimte voor interactie met het publiek waardoor wij er o.a. achter kwamen hoe Tjitske woont en waar ze werkt...en waardoor Tjitske erachter kwam dat ze sinds haar eerste optreden, zo´n 10 jaar geleden, bij Dichter aan Huis enorm gegroeid is in haar presentatie!

Zondag 15 September 2013 jl

Modern Troubadours Trio
Muziek en (volks)verhalen met harp, fluit en percussie



Sarah Nichols, verhalen, harp
Gaëlle Dohen, fluit
Aldo Aranda, percussie

"Merveilleuse heure musicale! Et que dire de tous ces jolis contes! Bravo!"
"Wat een originele, geweldige middag was dit!"
"Fantastic exerience! Compliments!"

Het Modern Troubadours Trio is een uniek ensemble dat muziek maakt en verhalen vertelt. Met harp, fluit en percussie (moderne troubadours nemen onverschrokken enorme marimba's mee op reis!) vertelde het trio volksverhalen van over de hele wereld met muziek die de musici samen creëerden. Het trio bestaat uit drie in Nederland woonachtige, getalenteerde internationale musici; Sarah Nichols (Frankrijk/Zimbabwe/Wales), als verhalenvertelster en harpiste, fluitiste Gaëlle Dohen (Frankrijk) en de Mexicaanse percussionist Aldo Aranda. Sarah Nichols blijkt een begenadigd verhalenvertelster; het publiek zat op het puntje van de stoel te luisteren naar de verhalen over o.a. de maan, de sterren en de altijd pratende schildpad (onvergetelijk vertolkt door fluitiste Gaëlle Dohen!). Mede door hun passievolle energie hebben de musici een uniek concertprogramma gemaakt dat rijk is aan cultuur, muziek, folklore en fantasie. Naast de muzikale verhalen was er ook gecomponeerde muziek te horen, nieuw werk voor marimba solo, en een duo voor marimba en fluit. Een voorstelling om niet gauw te vergeten!

 

Zondag 16 juni 2013 jl

Cello Solo: Katharina Gross
Werken van Gabrielli, Cassado, Berio en Seungh-Ah Oh


Katharina Gross, cello

"Het prachtige cellospel kwam in deze bijzondere ruimte heel goed tot zijn recht. Ik heb ervan genoten."
"Gefeliciteerd! 5 jaren toegewijd aan een zeer belangrijk doeleinde! Het bewaren en versterken van onze prachtige muziektraditie!".
"Mijn debuut bij Podiumkunsten was zeer aangenaam, ik hoop vaker te komen. Katharina's spel was afwisselend en inspirerend en verder bevalt de kleinschaligheid mij wel!.

Celliste Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschulen Lübeck bij David Geringas en in Keulen bij Hans Helmerson, en aansluitend aan het Royal Nothern College of Music in Manchester bij Ralph Kirschbaum. ZIj behaalde vershillende internationale prijzen en soleerde met ondermeer het staatsorkest Kiev, het Philharmonisch Orkest Klausenburg, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists, waarmee zij een lange tournee dooe de Verenigde Staten maakte. Katharina Gross gaf solo- en kamermuziekconcerten in onder andere het Konzerthaus en de Musikverein Wenen, het Amsterdamse Concertgebouw, bij de Schnittge Kamermuziekdagen, het Festival Santander, het Fadj Festival in Teheran en het Al Bustan Festival in Beirut. Zij speelde met het Deense Esjbjerg Ensemble, Camerati Busoni in Nederland en het Neues Wiener Quartett. Voor Aulos/Musikado nam zij een CD met werken van Schubert, De Falla, Sjostakovitsj en Ligeti op, die door de pers enthousiast werd ontvangen. In 2010/2011 ontving zij een stipendium van het Oostenrijkse Cultuurministerie, waarmee haar werk voor haar concertorganisatie concertcello werd ondersteund. Vanaf 2011 is zij medeoprichter en lied van het Fresco Pianotrio in Nederland

Zondag 19 mei 2013 jl

Addio!
Oude en hedendaagse muziek voor zang en luit


Leonore Engelbrecht, sopraan
Elly van Munster, luit

"Zeer veel dank voor de enorm geconcentreerde en intense uitvoering van mijn "Brief"! - Patrick van Deurzen, componist
"Prachtig en boeiende vertolking van Monteverdi".
Heel mooi concert, vooral de uitstraling van Leonoor. Ze weet precies wat ze zingt en dat is heel belangrijk om een stuk over te brengen.
Heel hartelijk dank voor de gastvrijheid en ik hoop hier in de toekomst vaker te komen."

De Rotterdamse sopraan Leonore Engelbrecht en luitiste Elly van Munster voerden op 19 mei een bijzonder programma uit bij Podiumkunsten Emmakade. In het programma werd het thema “Afscheid”, zoals dat door de eeuwen heen in woord en beeld is uitgedragen, van vele kanten verkend. Leonore Engelbrecht en Elly van Munster lieten schitterende treurzangen horen uit de 16e en 17e eeuw. Ook de weeklacht van Ariadne, die door Theseus op Naxos wordt achtergelaten, werd bezongen in het schitterende “Lamento d’Arianna” van Monteverdi. Componist Patrick van Deurzen (geboren 1964) waagde zich aan een nieuw werk geïnpireerd op ditzelfde thema, de Brief. Op zeer indringende en imponerende wijze vertolkte Leonore de verlaten Ariadne via de brief die zij aan haar geliefde Theseus schrijft (tekst:Ovidius; vertaling van Bilderdijk).

 

Zondag 21 april 2013


Musique Poétique
Impressionistische Franse muziek en gedichten

Fernand Bernadi, voordracht en zang
Gerda Thorn, fluit
Ineke Don, piano

"Un après-midi très poètique vraiment! Merci beaucoup...
"Prachtig fluitspel van Gerda Thorn en een heel mooi duo met Ineke Don! De prachtige basstem van Fernand kwam geweldig tot klinken in de Franse poëzie die hij met verve voordroeg!

Zij kochten “Deux Esquisses” van Gaubert en zagen dat de componist geïnspireerd was geraakt door het gedicht “Soir sur la plaine”
van Albert Samain. Toen zij het gedicht vonden viel alles op zijn plek.

Het duo voor fluit en piano bestaande uit Gerda Thorn en Ineke Don voerde op 21 april 2012 het impressionistische programma Musique Poétique uit. Voor dit bijzondere programma werken zij samen met de Franse bas Fernand Bernadi. Op het programma stonden bekende en wat onbekendere werken van Philippe Gaubert, Rhené-Baton, Paul Dukas, Germaine Tailleferre, Claude Debussy, André Caplet en Jacques Ibert. De Franse gedichten werden met prachtige sonore stem voorgedragen door Fernand, die ook een aantal indrukwekkende liederen ten gehore bracht. Het fluitspel van Gerda Thorn was prachtig, bevlogen en intens en samen met pianiste Ineke Don vormt ze een heel mooi duo. De impressionistische schilderijen die onafgebroken op de achtergrond te zien waren gaven een extra dimensie aan de muziek: soms kwamen beeld en geluid als bij toeval prachtig samen, zoals op het einde van het concert waar pianiste Ineke Don als enige nog enkele akkoorden speelde en precies op dat moment het beeld van een pianiste verscheen. De drie musici bewaarden het prachtige stuk “Une flute invisible” van Caplet voor het slot van het concert, hetgeen met een daverend applaus beloond en bekroond werd! Een heel bijzondere, aangename middag!

 

Zondag 17 maart 2013 jl

Micha Hamel: Nieuwe gedichten en muziek
Requiem voor harp solo door Godelieve Schrama

Micha Hamel, voordracht
Godelieve Schrama, harp

Bij Podiumkunsten Emmakade droeg Micha Hamel (1970) voornamelijk voor uit zijn net verschenen dichtbundel "Bewegend doel". De dichter is in deze bundel een burgerman die in zijn huis zoekt naar het goud en zichzelf uiteindelijk terugvindt als blinde stumper die met bloedend tandvlees langs de deuren gaat om zijn liederen te slijten. Maar ook is hij popster, psychonaut en acteur, en onderzoekt hij hoe deze personages hem vervormen. Zoals gewoonlijk in het werk van Hamel werd er een waaier aan onderwerpen gethematiseerd.
De gedichten werden afgewisseld met muziek gespeeld door niemand minder dan de bekende harpsoliste Godelieve Schrama. Ze speelde Micha's "Requiem" voor harp solo dat voor haar werd gecomponeerd twee keer, en daarnaast prachtig werk van Faure en de oude meester . De harpsoli vormden prachtige intermezzi die de gedachten totaal van de dichtkunst afleidden, vrij lieten, en het publiek in een totaal andere wereld deed belanden om daarna weer onbevangen poëzie in zich op te kunnen nemen.

Micha was al eerder bij Podiumkunsten Emmakade te gast tijdens het Festival "Dichter aan Huis" (zie foto's galerij 11, 24 september 2011)

 

Zondag 17 februari 2013

Romantic Metamorphoses
Brahms Sonate nr. 2 en Bloch Suite - altviool en piano


Foto's: Peter Nientied

Dana Zemtsov, altviool
Cathelijne Noorland, piano

"Wat een prachtig samenspel! Wat een bijzondere muziek! Wat een verrassend concert! gefeliciteerd en nog veel meer succes!"
"Prachtig, indrukwekkend, het komt binnen!"
"Van klein meisje naar volwassen vrouw. Een geweldige klankkleur verandering. Ronduit prachtig en perfect".

Op zondag 17 februari traden twee reeds beroemde en veelgevraagde jonge solisten op bij Podiumkunsten Emmakade: de in Mexico City geboren altvioliste Dana Zemtsov (1992) en de pianiste Cathelijne Noorland (1983). Sinds 2009 vormen zij een duo. In april 2010 won Dana de "Avond van de jonge musicus" van de NPS, daarna vertegenwoordigde ze Nederland op de Eurovision Young Musicians Competition in Wenen. Haar bijzondere muzikale talent bracht haar al overal ter wereld, ook in het Concertgebouw Amsterdam en Carnegie Hall, New York. Enkele jaren geleden trad Dana al solo op bij Podiumkunsten Emmakade, en beloofde terug te komen met haar vaste begeleidster Cathelijne Noorland, die vele prijzen won voor solo en ensemblespel. Et voilà! Al direct werd duidelijk in het spel van Brahms' Sonate nr 2 dat Dana en Cathelijne een echt en hecht duo vormen. Twee musici die elkaar niet hoeven aan te kijken om te weten hoe ze samen kunnen zijn in het spel. In de Suite 1919 van Ernest Bloch gingen ze helemaal los. Deze bijzondere muziek werd zeer doorleefd over het voetlicht gebracht, en het publiek volgde de wisselende verbeelde en verklankte emoties van altvioliste en pianiste op de voet en beleefden ze mee. Een ware lust voor het oor!


Zondag 13 januari 2013

In sneltreinvaart over de vocale routekaart
Volksliederen in klassieke muziek


Foto's: Peter Nientied

Christina Völtl, sopraan
Natascha Morsink, mezzosopraan
Andrew Clark, piano

"Met zéér veel genoegen hebben wij - via zéér alternatieve routes- meegreisd in de muzikale trein! Het berg-gezang "Här är jag. Var är du?" was meesterlijk! Uiteraard vergaten wij niet "uit te checken" en mochten nog genieten heerlijke wijn op perron Gare du Nord!"
"Wat een mooie stemmen en spel! Ik zal rondspreken dat jullie te boeken zijn!"
"In een sneltreinvaart hebben jullie ons meegenomen op een geweldige, inspirerende, emotionele reis door Europa! We gaan graag nog een keer mee, maakt niet uit waar naartoe!".

Na hun succesvolle theatrale concertprogramma "La Bonne Cuisine" liepen sopraan Christina Völtl, mezzosopraan Natascha Morsink, en pianist Andrew Clark over van de ideeën voor nieuwe voorstellingen. Het resultaat van hun tweede zoektocht is In sneltreinvaart over de vocale routekaart, een muzikale reis door Europa vol humor en melancholie. Het publiek reist met de troubadours mee via liederen, duetten en improvisaties waarin volkse ritmes en oude melodieen (opnieuw) worden gebruikt. Zo schreef Britten prachtige pianobegeleidingen bij eenvoudige volksliederen en gebruikte Luciano Berio in zijn Canzoni Populari authentiek materiaal uit Genua en Sicilië. Andere componisten herbruikten niet zozeer oude melodieën, maar creëerden hun eigen "volksmuziek". Binnen een uur trokken o.a. liederen van Britten, Berio, Brahms, Bartok, Dvorak, Mahler, Ligeti, Rehnqvist en Castelnuovo-Tedesco als een karavaan aan alle gepitste oren voorbij. Pianist en componist Andrew Clark schreef speciaal voor deze voorstelling een a cappella duet gebaseerd op Engelse volksmuziek, gevolgd door een ondeugend en niets aan de verbeelding overlatend coupletlied uit Ost-Friesland. Een staande ovatie viel de drie musici ten deel aan het einde van de reis, en er werd nog heerlijk nageborreld bij eindstation "Gare du Nord"....


 
 

Stichting Podiumkunsten Emmakade
Koningin Emmakade 139
2518 JJ 's Gravenhage

Informatie en reserveringen:
070 427 55 37
info@podiumkunstenemmakade.nl

© Stichting Podiumkunsten Emmakade 2008