Zondag 13 december 2015 jl.

Beth & Flo
"Where did you get that hat? "

Claudette Verhulst, piano
Elsbeth Remijn, piano

Pianistes Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, oftewel Beth & Flo, speelden weer voor een volle zaal van Podiumkunsten Emmakade hun vrolijke programma "Where did you get that hat!". Podiumkunsten Emmakade werd een Engelse Music Hall, waar muziek van Bach, Brahms en Liszt razendsnel werden afgewisseld met verhalende liedjes van verschillende personages. Ze begonnen hun recital in blauw en rood jasje gestoken de Prelude uit de Holberg Suite en vier delen uit de Peer Gynt Suite van e. Grieg, gevolgd door 3 Estampes van Debussy. Naast hun pianospel vrolijkten Beth & Flo het publiek op met liedjes uit de traditie van de Engelse Music Hall, getooid met hoge hoeden ditmaal. De grappige liedjes sloten naadloos aan bijstukken van Schubert, Bach, Chopin, Liszt en Handel, waardoor het klassieke gedeelte een luchtig karakter kreeg, en er veel gelachen kon worden en er mede door het publiek regematig "Hurray! " geroepen werd.


Zondag 8 november 2015 jl.

Als müßte in dem Garten, meine Liebste auf mich warten
 Liederen van Schumann, Britten en Copland

Nikki Treurniet, sopraan
Rik Kuppen, piano

Liederkreis op 39 is een van de meest geliefde liederencycli van de 19e eeuw. Schumann zelf zei dat het zijn meest romantische werk tot op dat moment was. Die romantiek zien we terug in de thematiek die hij en de dichter Eichendorff in de 12 liederen gebruikte. Verlies, de natuur, liefde en herinneringen zijn daar voorbeelden van. Dezelfde thema’s komen terug in de ongeveer 100 jaar later door Copland geschreven liedcyclus op teksten van Emily Dickinson. Deze dichteres werd in haar latere leven een kluizenaar en had een grote angst voor alles wat zich in de buitenwereld afspeelde. Uit die angst haalde zij veel inspiratie, net als uit briefwisselingen met vrienden en mogelijke geliefden. Behalve op Liederkreis en de Dickinson liederen trakteren sopraan Nikki Treurniet en pianist Rik Kuppen het publiek op een aantal prachtige Folksongs die Benjamin Britten op geheel eigen wijze gearrangeerd heeft.



Zondag 4 oktober 2015, 15.00 uur

Welkom vanaf 14.30 uur

Bach-Berio
Solo Contrabas

James Oesie, contrabas

Na een opleiding in Moskou studeerde de Zuid-Afrikaanse contrabassist James Oesi in 2012 af aan het Conservatorium n Den Haag met een 10 en een medaille voor beste eindexamen van het jaar. Hij trad al op in Shanghai, New York, Londen en Amsterdam. We horen nu de Cello Suites van Bach (1685-1750), op contrabas, gevolgd door Berio's virtuoze Sequenza XIVb. Aan zijn vrouw Anna Magdalena danken we de overleveringv van Bachs Suites. Oesi ziet de kleine foutjes en weinige spelaanwijzingen in haar kopie van de partituren als extra reden om zich te verdiepen in de muziek. De Sequenza XVIb voor cello is de laatste die Luciano Berio (1925-2003) componeerde. Stefano Scodanibbio herschreef deze muziek voor contrabas, gebaseerd op Berio's uitdagende speltechnieken.


Zondag 21 juni 2015 jl.

Betoverend Brits
Liederen uit Albion voor bariton

Jan Douwes, bariton
Andrew Clark, piano

Waar de Duitse Liedkunst zijn hoogtepunt beleefde in de liederen van Schubert, Schumann, Brahms en Wolf, ligt de bloeitijd van de Engelse Artsong in de decennia vlak voor en vlak na het jaar 1900. De namen van Roger Quilter, George Butterworth en John Ireland zijn in onze streken minder bekend dan die van hun Duitse ‘Kollegen’ van de negentiende eeuw. Ten onrechte, vinden Jan Douwes en Andrew Clark. In de liederen van genoemde Engelse componisten ligt het compositorische vakmanschap van deze toondichters van de eerste decennia van de nieuwe eeuw besloten. Teksten van eeuwenoude favorieten als Shakespeare en Herrick, maar ook contemporaine dichters als D.G. Rosetti en A.E. Housman, met onderwerpen variërend van de liefde voor Julia tot te vroeg gestorven jeugd. Een recital met een onweerstaanbare mengeling van melancholie,  liefdesverlangen en levensvreugd.


Zondag 24 mei 2015 jl.

Poëtische Muziek: Duo Picasso
Literaire muziekpersoonlijkheden


Ephraim van IJzerlooij, cello
Celia Garcia Garcia, piano

Duo Picasso verraste met een zeer gevarieerd programma over (literaire)  muziekpersoonlijkheden waarmee zij zich verbonden voelen. Een van deze componisten is Sofia Gubaidulina. Cellist Ephraim van IJzerlooij ontmoette haar persoonlijk in 2006 en voerde tijdens de Cellobiennale haar werk Am Rande Des Abgrunds voor cello solo, celli en aquafonen (waarvan één bespeeld door Gubaidulina zelf). Hier hoort u Gubaidulina’s  Prelude nr. 1.  Ook Arvo Pärt’s prachtige Spiegel im Spiegel klonk in het huistheater en tijdens de sonate voor cello en piano van Debussy werd het publiek uitgenodigd om het muzikale landschap te beleven vanuit Debussy’s heel eigen filmische componeer stijl. Het slotwerk van Rachmaninov had een troostrijk, lieflijk en religieus karakter en was puur genieten. Een hele mooie middag!


Zondag 19 april 2015 jl.

Travelling Stories
Modern Troubadours Trio


Sarah Nichols, verteller, harp
Gaëlle Dohen, fluit
Alraida, zang

Het optreden van het Modern Troubadours Trio was weer een uitnodigende combinatie van pakkende verhalen met passende muziek. Het gedreven trio, bestaande uit Sarah Nichols, Gaëlle Dohen en Alraida, was al eerder te gast bij Podiumkunsten Emmakade (die keer met percussionist Aldo Aranda). Hun optreden werd ook toen met veel enthousiasme onthaald. De musici zijn afkomstig uit Afrika, Europa en Zuid Amerika. Ze vertellen volksverhalen uit de vier hoeken van de aarde, terwijl ze muziek spelen die ze samen creëerden. Hun innemende verhalen worden verteld door middel van stem, harp, fluit en zang.


Zondag 1 maart 2015 jl.

‘Where did you get that hat!’
Beth & Flo – Klassiek pianistes met een vleugeltje theater

"Where did you get that talent!"
"Geweldig gespeeld en gezongen! Wat een leuke uitstraling hebben jullie! Veel succes en geluk verder."
"Briljant idee. Perfect uitgevoerd. Plezier om te doen. Plezier om mee te maken."


Elsbet Remijn, piano
Claudette Verhulst, piano

Pianistes Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, oftewel Beth & Flo, speelden in de bomvolle zaal van Podiumkunsten Emmakade hun vrolijke programma "Where did you get that hat!". Podiumkunsten Emmakade werd een Engelse Music Hall, waar muziek van Bach, Brahms en Liszt razendsnel werden afgewisseld met verhalende liedjes van verschillende personages. Ze begonnen hun recital in blauw en rood jasje gestoken de Prelude uit de Holberg Suite en vier delen uit de Peer Gynt Suite van e. Grieg, gevolgd door 3 Estampes van Debussy. Naast hun pianospel vrolijkten Beth & Flo het publiek op met liedjes uit de traditie van de Engelse Music Hall, getooid met hoge hoeden ditmaal. De grappige liedjes sloten naadloos aan bijstukken van Schubert, Bach, Chopin, Liszt en Handel, waardoor het klassieke gedeelte een luchtig karakter kreeg, en er veel gelachen kon worden en er mede door het publiek regematig "Hurray! " geroepen werd. Houd deze dames scherp in de gaten!

 

 
 

Stichting Podiumkunsten Emmakade
Koningin Emmakade 139
2518 JJ 's Gravenhage

Informatie en reserveringen:
070 427 55 37
info@podiumkunstenemmakade.nl

© Stichting Podiumkunsten Emmakade 2008